Ga naar de inhoud

Het Vrijzinnig Willeb(r)oek

Te koop in Standaard Boekhandel - Willebroek (€12,00)
Het boek aan u voorgesteld door auteur Ariane De Borger:
 
‘Willebroek waireldstad’ zei wijlen mijn vader altijd.
En vaak ook dat hij van Willebroek naar Mechelen was gezonden om daar de beschaving te brengen.
Er waren nog meer van die Willebroekse missionarissen in Mechelen, zoals Celest Van Neck, Rony Van Mol…
Natuurlijk maakte hij een grapje, maar  serieus: qua vrijdenken kon Willebroek wel wat uitdragen, was het voor op zijn tijd. 
 

Met het allereerste columbarium van Vlaanderen in Willebroek, waarmee we hier op de parking de koekestad Antwerpen een paar jaar het nakijken gaven. 
Met een vroege plaatselijke afdeling van het Humanistisch Verbond, 60 jaar geleden: de verjaardag die we dit jaar uitgebreid vieren. 
Met het Feest van de Vrijzinnige Jeugd dat in Willebroek vanaf 1964 opnieuw ingevoerd werd en daarmee een van de eerste was. Maar ook voordien al. 

Onze dokter Dré die hier en in de wijde omgeving infosessies over geboortebeperking gaf: informatie voor wie zelf zijn leven wilde organiseren en niet wilde afhangen van toeval, door een groot deel van de wereldbevolking ook wel god genoemd. 

En Willebroek was al van lang voordien een vrijdenkend buitenbeentje in Vlaanderen. 
Al weten we niet of en hoe de Willebroekenaars reageerden op de onderdrukking van het vrije denken door de Spaanse overheersing, wat we wel weten is dat de opstandige edelen onder leiding van Willem van Oranje zich hier veilig genoeg voelden om over hun plannen te beraadslagen.

De geschiedschrijving heeft het zelden over de gewone mens. Zo is er niets bewaard gebleven over hoe de gewone burgers van Willebroek in de zeventiende eeuw ten opzichte van de clerus stonden. Maar dat de toenmalige barones van Willebroeck zich niet door de plaatselijke pastoor liet ringeloren, is wel vastgelegd door een ijverige griffier. Die vergezelde haar toen ze de pastoor ging aanpakken over machtsmisbruik en noteerde plichtsbewust dat de parochieherder tekeerging dat ze zich met ‘haar keuken ende huisgezin’ moest bemoeien. 

Enkele generaties later veroorzaakte in 1879 de burgerlijke begrafenis van baron van Willebroek Gerard Helman de Grimberghe opschudding: zeker in adellijke middens was dat totaal ongebruikelijk.
Er zijn in mijn boek nog voorbeelden van Willebroekenaars en Willebroekse verenigingen die stenen verlegden in de loop van de geschiedenis, die niet alleen zelf hun eigen keuzes maakten met betrekking tot hun eigen leven, maar ook anderen van de nodige kennis voorzagen om mondige keuzes te kunnen maken, niet in propaganda en leugens te trappen. 
Er was de Willebroekse communist Dolf Van den Heuvel – vermoord door de nazi’s in Neuengamme – en zijn makkers die de nazileugens met sluikpers counterden. 
Er was Achille De Roye die onder het motto ‘waar wetenschap begint, eindigt geloof’ toegankelijke artikels en brochures schreef en met zijn boekenwinkeltje kennis dichter bij de Willebroekenaar bracht. De Roye was overigens niet enkel een bepalende figuur in de Willebroekse socialistische vrijdenkersbond, maar speelde ook op nationaal en zelfs op internationaal niveau een rol. Ik ben blij dat we in dit boekje zijn verhaal en dat van zijn levenslange vriendschap met de beroemde Nederlandse vrijdenker Anton Constandse hebben kunnen brengen. Met dank aan een aantal experten en – natuurlijk – Achilles jongste dochter Gerda.

Via kleindochter Edith Verbist – een kranige dame van 94 – staat ook het verhaal van Arthur Truyens er in waardoor het verhaal achter een van de vele interessante vrijdenkersgraven op onze Willebroekse begraafplaats – die op dat vlak uniek is, zegt experte Tamara Ingels – tot leven komt. 


Elk van die figuren werd omringd en voorafgegaan door vrijdenkers van wie het verhaal jammer genoeg vaak verloren is gegaan. Zoals die Klein-Willebroekenaar L, lid van de liberale vrijdenkersbond De Reede, zoals de anarchisten in de jaren 1890. Opmerkelijk toch, dat het blad ‘De Anarchist’ toen lezers had in – ik citeer – “Mechelen, Gent, Antwerpen, Leuven en Willebroek.”
 

Een aparte plaats in dit boek is er voor Louis De Naeyer en dat zal jullie misschien verwonderen. Het grafmonument van De Naeyer werd immers – In tegenstelling tot dat van zijn schoonbroer en neef – rijkelijk voorzien van christelijke symboliek. Maar een mysterieuze biografie die in beperkte hoeveelheid gedrukt werd bij zijn overlijden, wierp een heel ander licht op De Naeyer. Dat van een vrijdenker die zich enorm inzette voor het niet-confessioneel onderwijs in Willebroek, die heel nauwe banden had ook met de Ligue de l’Enseignement, die in het Franstalig landsgedeelte overigens nog altijd actief het niet-confessioneel onderwijs steunt waar het maar kan. De stevige wortels die hij het officieel onderwijs in Willebroek bezorgde en de steun aan die scholen door hemzelf en zijn liberale en socialistische opvolgers als burgemeester zijn volgens mij de voedingsbodem waarop de latere vrijdenkers en vrijdenkersbonden konden floreren. 

Waarom is Willebroek qua vrij denken zo’n buitenbeentje in Vlaanderen, dat was wat ik wilde onderzoeken met dit boek. 
Dat vrijdenken, dat geen genoegen nemen met dogma’s en kerkelijke voorschriften, dat eigenwijs eigen keuzes maken: zit die rebelsheid in de aard van de Willebroekenaar, zit die hier misschien in het vaartwater? 
Mijn persoonlijke overtuiging is dat de kiem van vrij denken in ieder mens zit. Maar ook dat die kiem zoals de kiem van een plant water en voedsel nodig heeft en licht en lucht. 
Licht en lucht door mensen geen waarden op te dringen, maar hen de ruimte te laten om zelf het leven te ontdekken, hun eigen weg te gaan, hun geweten te volgen. Dat hebben hele generaties in Willebroek te danken aan de uitbouw van een degelijk niet-confessioneel onderwijs hier. Nu nog is de enige secundaire school in Willebroek een officiële school: het GO! Atheneum Willebroek, dat net zoals de voormalige gemeentelijke lagere scholen deel uitmaakt van de koepel GO! Rivierenland. Toegang tot kennis, tot onderwijs en wetenschap is cruciaal voor het vrije denken. Laten we dat altijd goed voor ogen blijven houden.